Gumikról

Mielőtt kiválasztja autójára a legmegfelelőbb gumiabroncsot, érdemes elolvasni tanácsadónkat. Itt megtalálja a legfontosabb ismereteket, leggyakrabban feltett kérdéseket és válaszokat, teszteredményeket, abroncscimke információkat, stb.

Tartalom:

    1) Jelölések a gumiabroncsokon
    2) Hogyan gondoskodhat gumiabroncsairól? 10 tipp a Michelin-től.
    3) AZ EU-s abroncscimke
    4) Hogyan készül a gumiabroncs?
 

1) Jelölések a gumiabroncsokon

  1. Gyártó (márkanév vagy logo)
  2. Mintázat (profil) neve
  3. Méretmegadás: 205 = Az abroncs szélessége mm-ben 55 = A magasság/szélesség arányszáma, százalékban kifejezve. R = Radial szerkezet, 16 = Keréktárcsa-átmérő (col)
  4. 91 = Terhelési index (lásd bővebben) V = Sebességindex (lásd bővebben)
  5. E = Alacsony gördülési ellenállású abroncsok
  6. Tubeless = tömlő nélküli gumiabroncs
  7. A nemzetközi előírások szerinti jelölések Pl. E4 e4(4 = Hollandia)
  8. Gyártó kódja: Gumiabroncsgyár, abroncsméret és -kivitel,
    Gyártás dátuma (Gyártási hét / Év) Pl. 3509 jelentése: 2009. 35. hét
  9. T.W.I.: Tread Wear Indicator (Mintázati kopásjelző). A hosszanti mintázati hornyokban több helyen keresztirányú bordák, amelyek 1,6 mm maradék profilmélység esetén kerülnek a felszínre
  10. Gyártó ország

A képen szereplő abroncsok minden további adat az Európán kívüli országokra vonatkozik.

Általános jelölések:

Terhelési index (LI = Load Index): A gumiabroncs maximális terhelhetőségét mutatja, megfelelő (gyári előírt) nyomásérték használatával. A járműre szerelt összes gumiabroncs terhelhetőségének nagyobbnak kell lennie, mint a járműre előírt maximális gördülő össztömeg (vagyis az autó önsúlya + csomagok + utasok).

Sebességi index (SI = Speed Index): A gumiabroncs számára megengedett legnagyobb sebességet mutatja.

Egyéb jelölések:

  • M+S -Mud and Snow - Hóra sárra tervezett gumi nem feltétlenül téli abroncsot jelent
  • „Hópehely a hegyen” - kifejezetten téli abroncs, havas úton a teljesítménye legalább 7%-kal jobb, mint az átlagos gumiké
  • AW All weather/ 4S - Négy évszakos gumiabroncs
  • RF – Reinforced, megerősített kivitel
  • XL – nagyobb terhelhetőségű kivitel
  • C – erősebb, mint az RF vagy XL abroncsok, utánfutókra és kisteherautókra ajánlott
  • Dura-Wall - Megerősített oldalfalú off-road abroncs
  • FR/MFS - peremvédő 
  • TL Tubeles- tömlő nélküli kivitel
  • TT – Tömlős kivitel (személy, kisteher és terepjáró autókon már nem használjuk)
  • TWI (Tread Wear Indicator)  Ahatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es szintre beállított kopásjelző
  • MO - Mercedes kivitel
  • N0/N1/N2 - Porsche kivitel
  • */M3 - BMW kivitel 
  • RB/RBL/RW/BLT/BSL/BSW/OWL/ORWL/WLT - terepjáró gumik, oldalfal és feliratok típusa
     

2) Hogyan gondoskodhat gumiabroncsairól? Michelin tippek

Tíz abroncsápolási tipp


Könnyű elfelejteni, hogy a gumiabroncs az egyetlen érintkezési pont a gépkocsi és az útfelület között. Ezért rendkívül fontos megőrizni az abroncsok minőségét és teljesítményét a biztonság és a mobilitás biztosítása érdekében. Ennek érdekében azt javasoljuk, hogy tartsa be az alábbi biztonsági előírásokat.

 

1. Érintkezési felület
EGY KIS FELÜLET FONTOS FELADATA

Az abroncsnak az a része, amely állandó kapcsolatban van az úttal, körülbelül akkora, mint egy emberi kéz. Az Ön biztonsága, kényelme és üzemanyag-fogyasztása mind ettől a kis területtől függ. Ügyeljen rá, hogy a megfelelő gumiabroncs kiválasztása mellett rendszeresen tartsa is karban őket a legjobb teljesítmény érdekében. Ez azért fontos, mert az abroncsok:

jelentik az egyetlen összeköttetést a gépkocsi és az útfelület között
hordozzák a gépkocsi teljes súlyát, amely a saját súlyuk akár 50-szerese is lehet
reagálnak a vezetési manőverekre, mint például a kormánymozdulatokra, gyorsításra vagy fékezésre
nyelik el az út egyenetlenségeit
 

2. Az abroncs kopása és a futófelület mélysége
GYORS ÉS KÖNNYŰ BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉS

Feltétlenül ellenőrizze rendszeres időközönként az abroncs futófelületének mélységét és cserélje ki, ha kopott. Ez garantálja a maximális tapadást és úttartást, ami segít elkerülni a kellemetlen meglepetéseket. Cserélje ki az abroncsokat, mielőtt a futófelület mélysége eléri az 1,6 mm-t. A Michelin abroncsokat kopásjelzőkkel látták el, amelyek a futófelület fő csatornáiban találhatók és magasságuk kb. 1,6 mm. Az Ön biztonsága és mobilitása a megfelelő mélységű futófelülettől függ, mert

A futófelület csatornái eloszlatják a vizet a gumiabroncs alól, ami segít fenntartani a jármű fölötti kontrollt
Minél mélyebbek a futófelület csatornái annál több vizet tud eloszlatni és így csökkenteni a akvaplaning kockázatát
A megfelelő abroncsnyomás és a gépkocsi rendszeres karbantartása biztosítja az abroncsok legjobb teljesítményét a lehető leghosszabb ideig
A futófelület tapad az útra, befolyásolva a fékezéshez szükséges távolságot.
 

3. Abroncsnyomás
HAVONTA ELLENŐRIZZE AZ ABRONCSNYOMÁST

A megfelelő abroncsnyomás csökkenti annak veszélyét, hogy elveszíti az irányítást a jármű fölött. Ezen kívül védi az abroncsot az idő előtti kopástól és a belső szerkezetének visszafordíthatatlan sérüléseitől. Az abroncsnyomás csökkenhet a kisméretű perforációk, a kerék alkotóelemein keresztül történő természetes szivárgás vagy akár a külső hőmérséklet csökkenése miatt. Havonta és hosszabb út előtt ellenőrizze az abroncsok nyomását, a pótkereket is ideértve, lehetőleg hideg állapotban (amikor a gumi állt legalább 2 órát vagy kis sebességen futott kevesebb, mint 3,2 kilométert). Ha üzemmeleg állapotban méri a nyomást, adjon hozzá 0,3 bar-t a névleges nyomáshoz. Fontos havonta egyszer ellenőrizni az abroncsnyomást, mert:

  • túl alacsony nyomású abroncs esetén nő a sérülés kockázata
  • a 20%-kal nagyobb nyomás körülbelül 10 000 km-rel csökkenti az abroncs élettartamát.
  • a megfelelő abroncsnyomással üzemanyagot takaríthat meg. 
  • Az ajánlott abroncsnyomás NINCS feltüntetve a gumiabroncson. Az abroncs oldalfalán feltüntetett érték csupán a maximális felfújási nyomás. Az ajánlott abroncsnyomás megtalálható:
  • a gépjármű használati utasításában
  • a vezetőoldali első ajtón lévő matricán
  • a vezetőülés közelében lévő tároló fiókban
  • a tanksapka fedelének belső oldalán
     

4. Kiegyensúlyozás
A KIEGYENSÚLYOZÁS NÖVELI A GUMIABRONCS ÉLETTARTAMÁT

A kiegyensúlyozás segít megelőzni az abroncsok idő előtti kopását és kiküszöböli a vibrációt. Emellett védi a gépjármű felfüggesztését, kormányművét és csapágyait. Egyensúlyoztassa ki a kerekeket az abroncsok cseréje, az ellensúlyok elmozdítása vagy eltávolítása, illetve új abroncsok vásárlása után. Abból lehet megállapítani, hogy egy kerék nincs kiegyensúlyozva, hogy az egyik része nehezebb vagy könnyebb, mint a többi. 

Ez a következőket okozza:

  • A futófelület egyenetlen és gyors kopása
  • Vibráció
  • Az elöl lévő alkatrészek nagyobb igénybevétele
  • Az elöl lévő alkatrészek idő előtti elhasználódása
     

5. Futómű-beállítás
GONDOSKODJON A BIZTONSÁGRÓL A MEGFELELŐEN BEÁLLÍTOTT FUTÓMŰVEL

Menet közben nehéz megállapítani, hogy megfelelően vannak-e beállítva a kerekek és a tengelyek. Ha viszont nem megfelelő a gépkocsi felfüggesztési geometriája, romolhat az úttartás és csökkenhet a biztonság. Ha a gumiabroncs szilárd tárgynak, például járdaszélnek ütközött vagy kátyúba futott, vagy ha egyenetlen kopást vesz észre a gumiabroncson, forduljon gumiszervizhez és végeztessen alapos átvizsgálást. A helyes futómű-beállítást az alábbi okokból fontos biztosítani:

  • A legjobb úttartás elérése
  • Az abroncsok védelme a rendellenes és/vagy gyors kopás ellen
  • Üzemanyag-takarékosság
     

6. Hátsó kerekek
A TELJES KONTROLL ÉRDEKÉBEN A HÁTSÓ TENGELYRE IS ÚJ GUMIABRONCSOKAT SZERELJEN

A hátsó kerekek nincsenek kapcsolatban a kormánykerékkel, és emiatt rendkívül nehéz megítélni a tapadásukat menet közben. Az optimális hatékonyság érdekében rendszeres időközönként ellenőrizze az abroncsok állapotát, különösen forgás közben, mivel sok gépjármű eltérő nyomást ír elő az elülső és hátsó tengelyekre. Biztonsága érdekében mindig a hátsó tengelyre szerelje az új vagy a kevésbé kopott gumiabroncsokat a következők miatt:

  • Jobb lesz a kontroll vészfékezéskor vagy éles kanyarban
  • Kevésbé áll fenn annak a kockázata, hogy elveszíti az uralmat a jármű fölött, különösen nedves felületen
  • Jobb lesz az úttartás, különösen nehéz helyzetekben, függetlenül attól, hogy a gépkocsi első- vagy hátsókerék-hajtású-e
     

7. Szelepek
A SZELEPEK ÉS A SZELEPSAPKÁK VÉDIK ÖNT ÉS A GUMIABRONCSAIT

A szelepek és azok alkatrészei normál esetben gumiból készülnek, így idővel elhasználódnak. Ha új abroncs vásárlásakor ezeket is kicseréli, költségkímélő módon gondoskodik az abroncsok, a gépkocsi és önmaga védelméről. Nagy sebesség mellett a repedt vagy sérült szelepszár elhajlik a centrifugális erő hatására és levegőszivárgást okoz. A szelepsapka is fontos. Ez az elsődleges légmentes tömítés és segít távol tartani a port és egyéb részecskéket. Ellenőrizze, hogy a szelepek és a szelepsapkák jó állapotban vannak-e az alábbiak érdekében:

  • A légmentes tömítés fenntartása
  • A megfelelő keréknyomás fenntartása
  • Az abroncs hosszabb élettartamának biztosítása
     

8. Kezelés és tárolás
TARTSA TÁVOL AZ ABRONCSOKAT A SÉRÜLÉSEKTŐL

Az abroncsok még használaton kívül is veszélyeknek lehetnek kitéve. Ha nincsenek felszerelve és felfújva, az abroncsokat sohasem szabad hosszú ideig egymásra halmozva tárolni, és kerülni kell, hogy a gumiabroncsok más tárgy alá szoruljanak. Saját biztonsága érdekében rendkívül fontos távol tartani a tárolt abroncsokat a nyílt lángtól, bármilyen gyúlékony tárgytól vagy bármely olyan anyagtól, amely szikrákat vagy elektromos kisüléseket okozhat (pl. generátoroktól). Az abroncsok kezelésekor védőkesztyű viselése is ajánlott. Az abroncsokat a következő körülmények között kell tárolni:

  • Jól szellőző, száraz és állandó hőmérsékletű helyen, közvetlen napfénytől és csapadéktól védve
  • Távol olyan vegyszerektől, oldószerektől vagy szénhidrogénektől, amelyek képesek megváltoztatni a gumi jellegét
  • Távol minden olyan tárgytól, amely átszúrhatja a gumit (hegyes fém, fa stb.)
     

9. Gumiabroncsok javítása
MI A GUMIABRONCS JAVÍTÁSÁNAK ELSŐ LÉPÉSE? FORDULJON SZAKEMBERHEZ

Ha az abroncs javításra szorul, alapvetően fontos, hogy hivatalos gumiszerviz vagy szerelő szerelje le a gumiabroncsot a keréktárcsáról és vizsgálja meg a belsejét. Ez azért feltétlenül szükséges, mert a belső sérülések nem láthatók, amíg a gumiabroncs a kerékre van szerelve. A szakember:

  • Gondoskodik a gumiabroncs megfelelő leszerelési, felszerelési, kiegyensúlyozási és felfújási eljárásainak betartásáról és a szelep szisztematikus cseréjéről.
  • Ellenőrzi az abroncs állapotát és a kívülről nem látható sérüléseket.
  • Gondoskodik a gumiabroncs megfelelő felszereléséről, optimalizálva a menettulajdonságokat és a kényelmet.
  • Gondoskodik arról, hogy az abroncs kiválasztása során betartsák a szerkezetre, méretre, sebességhatárra, terhelési kapacitásra, illetve a személygépkocsi és kisteherautó kategóriákra vonatkozó gyártói és jogszabályi előírásokat.
  • Gondoskodik a gépkocsi vagy az abroncs gyártója által előírt üzemi nyomás figyelembe vételéről.
  • Figyelembe veszi az abroncs oldalfalán lévő felszerelési utasításokat és figyelmeztetéseket (forgás- vagy felszerelési irány).
  • Figyelembe veszi a speciális abroncsok jellemzőit (alacsony széria, defekttűrő használat, öntömítő gumiabroncsok stb.).
  • Garantálja az Ön biztonságát

 

10. Élettartam
LEGYEN TISZTÁBAN AZZAL, HOGY MIKOR KELL KICSERÉLNI A HASZNÁLT ABRONCSOT

A abroncsok elhasználódása olyan mértékben lehet különböző, hogy egyetlen konkrét gumiabroncs élettartamát sem lehetséges előre megjósolni. Az abroncs különböző fajta anyagokból és gumikeverékekből áll, amelyek hatással vannak annak teljesítményére, és az elhasználódás sok tényezőtől függ, köztük az időjárástól, a tárolási és használati körülményektől, és sok más olyan dologtól, amelynek az abroncs ki van téve az élettartama során. Ezért kifejezetten ajánljuk a járművezetőknek, hogy figyeljék az abroncsokat, az esetleges nyomásesést vagy bármilyen olyan rendellenességet (vibráció, zaj, húzás), amely arra utalhat, hogy az abroncsot le kell cserélni.

A járművezetőknek:

  • Legalább évente szakemberrel át kell vizsgáltatni a legalább öt éve használatban lévő abroncsokat
  • Be kell tartaniuk a gépkocsi gyártójának az abroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásait
  • Ki kell cserélniük a gyártástól számított legalább tíz éve használatban lévő gumiabroncsokat még akkor is, ha használhatónak tűnnek vagy ha még nem érték el a jogszabályban előírt kopási határértéket
     

3) Az EU-s abroncscimke

Az új gumiabroncs-címkék háttere: ki osztályozza a gumiabroncsokat és hogyan?

Az új EU-jogszabály azt jelenti, hogy az Európában értékesített minden gumiabroncson el kell helyezni egy speciális címkét, amely osztályozza az egyes gumiabroncsok teljesítményét. Ránézésre osztályozza a gumiabroncsokat üzemanyag-hatékonyság, nedves úton való fékezés és a külső zajszint tekintetében. Így 2012. november 1-jétől új módszer áll majd a rendelkezésünkre a gumiabroncsok összehasonlítására a vásárlás során. De ki osztályozza a gumiabroncsokat és hogyan?

A gumiabroncsok címkézésére vonatkozó jogszabálynak 3 célja van: a közúti biztonság javítása, az üzemanyag-fogyasztás és ezen keresztül az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése, valamint a közlekedés zajszintjeinek csökkentése.

Osztályozás egy közös szabvány szerint
Európa szerte minden egyes gyártó vagy importőr felelős a gumiabroncsainak az igen szigorú tesztrendszer szerinti osztályozásáért. Ennek az öntanúsítási rendszernek a célja, hogy konzisztens, megbízható osztályozást biztosítson, hogy a fogyasztók magabiztosan összevethessék a különböző gumiabroncsokat és márkákat. Minden egyes európai tagállam kötelezettséget vállalt, hogy biztosítja a tesztrendszer tiszteletben tartását.

Hogyan lehet mérni az üzemanyag-megtakarítást?

Amikor a gumiabroncsok az úton gördülnek, van egy bizonyos szintű ellenállás, és ez hatással van az elfogyasztott üzemanyag mennyiségére. Másképpen, a gördülési ellenállás az az energia, amelyet a gumiabroncsok elveszítenek az adott megtett távolság során. Ha a gumiabroncsok gördülési ellenállása ALACSONY, akkor az JOBB üzemanyag-hatékonyságot jelent.

 

A teszt: a gumiabroncs tesztelése egy forgó felületen történik szabványosított körülmények között, az átlagos használat reprezentálása érdekében. A teszt során 80 km/h sebességű haladást szimulálnak, a gumiabroncs terhelési indexe 80%-ának megfelelő terhelés mellett.

 

 

Hogyan lehet mérni a nedves úton való fékezést?

Ezt a tesztet járművel, a jogszabályban meghatározott szabványosított körülmények között végzik, amelyek az alábbiakat szabályozzák:
hőmérséklet, az útfelület állapota, vízréteg vastagsága és a sebesség.

A teszteket az európai jogszabály szerint az alábbi körülmények között kell végrehajtani:

  • A téli gumiabroncsok tesztelése 2°C és 20°C között zajlik
  • A nyári gumiabroncsok tesztelése 5°C és 35°C között zajlik
  • A vízréteg vastagsága 0,5 és 1,5 mm között van
  • Fékezés 4 gumiabroncson, ABS-szel, 80-ról 20 km/h sebességre.

Hogyan végzi a tesztelést a Michelin: 

A Michelin azt választotta, hogy a tesztelést a valódi, európai vezetési körülményekhez leginkább közel álló körülmények között végzi. Ez az alábbiakat jelenti:
Mivel a Michelin folyamatosan arra törekszik, hogy a lehető leginkább kielégítse vásárlói igényeit, ezért minden fékezési tesztet nedved úton hajt végre, a termékei jellemző európai használatának leginkább megfelelő hőmérsékleteken.

Körülbelül 20°C a nyári személy- és kisteherabroncsok esetében
Körülbelül 7°C a téli személy- és kisteherabroncsok esetében
7°C és 25°C között a teherabroncsok esetében (ezeket általában télen és nyáron egyaránt használják)
Mivel nem lehetséges a piac minden gumiabroncsát azonos körülmények között tesztelni, minden teszt egy "referencia" gumiabroncshoz viszonyítva történik. Így az egyes gumiabroncsoknak odaítélt osztálybesorolás mindig egy közös referenciához képest értendő.

Hogyan lehet mérni a gumiabroncs külső zaját?

A külső zajszint esetében a gumiabroncs teljesítményét decibelben (dB) mérjük.

A teszt: egy mikrofon kerül elhelyezésre a pálya szélén, amely méri a hangszintet, ahogy a tesztjármű elhalad mellette 80 km/h sebességgel

 

 

 

Mi más számít még a gumiabroncsok kiválasztása során?

A címkézés megfelelő kiindulási pont, de van 3 másik, legalább ilyen fontos teljesítménytényező:
A gumiabroncs élettartama: a hosszabb élettartamú gumiabroncs hosszú távon kevesebbe kerülhet. A megfelelő gumiabroncs akár több mint egy évvel hosszabb használatot is jelenthet egy másik gumiabroncshoz képest. 
Úttartás kanyarban: a balesetek 25%-a2 kanyarban történik. 
Száraz út: a balesetek 70%-a2 száraz úton történik.

 

 

 

 

 

 

Vajon ki kínál olyan gumiabroncsokat, amelyek minden fontos teljesítményt kínálnak…? 
A Michelin mérnökei több mint 120 éve úttörő munkát végeznek és tökéletesítették a gumiabroncsaikat, amelyek kínálják ezeket a fontos teljesítménytényezőket, ahogyan az új címkéken feltüntetett 3 tényezőt is. A Michelin révén Ön élvezheti a teljesítménytényezők optimális egyensúlyát – anélkül, hogy bármilyen kompromisszumot kéne kötnie. 1Az 1222/2009/EK rendelet által előírt vizsgálati módszerekkel összhangban mért teljesítmény. Az Európai Bizottság SEC (2008) 2860 hatástanulmánya.

2 Verkehrsunfallforschung (VUFO) és a Drezdai Műszaki Egyetem: 10 000 baleset elemzése 10 év során.

Lásd az új európai jogszabályt:http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm
Közreadta: a MICHELIN (forrás: www.michelin.hu)

 

4) Hogyan készül a gumiabroncs?